Σάββατο 29 Οκτωβρίου 2011

ΕΚΠΟΜΠΗ ΑΝΙΧΝΕΥΣΕΙΣ - ΤΟ ΕΠΟΣ ΤΟΥ 40 (1999)

Απόσπασμα από επεισόδιο της εξαιρετικής εκπομπής του Παντελή Σαββίδη στην ΕΤ3 "Ανιχνεύσεις", αφιερωμένο στον Ελληνοϊταλικό πόλεμο, στο έπος του '40 στα βουνά της Ηπείρου.


Συγκίνηση προκαλούν τα λόγια, οι εικόνες, οι ιστορίες που αφηγούνται υπέργηροι Έλληνες των περιοχών αυτών. Διδάγματα αυτοθυσίας, ηρωισμού, αγνής θυσίας για την πατρίδα και την ελευθερία. Διδάγματα επίκαιρα σήμερα, περισσότερο από ποτέ...  ( )









Παρασκευή 28 Οκτωβρίου 2011

ΜΑΡΤΙΟΣ 1941: Ο ΝΙΚΟΣ ΚΑΒΒΑΔΙΑΣ ΣΤΟ ΚΟΥΔΕΣΙ

Ο ποιητής Νίκος Καββαδίας, ανάμεσα στις ποιητικές και πεζογραφικές, «θαλασσινές» και «εξωτικές» αφηγήσεις του, μας άφησε και δύο σύντομα διηγήματα που αναφέρονται στον πόλεμο της Αλβανίας, όπου υπηρέτησε, και μάλιστα στο ένα από αυτά, «Στο άλογό μου», μας δίνεται η βιβλιογραφική σημείωση «Κούδεσι, Μάρτης 1941», ενώ στο άλλο δηλώνεται πως έχει γραφεί εντός μίας μέρας, το 1969.



Πρόκειται για δύο μικρά κοσμήματα, όπου ο αναγνωρίσιμος, έντονα αφηγηματικός λόγος του ποιητή Καββαδία και η ισχυρή εικονοποιία του βρίσκουν μία ακόμη έκφραση στη μικρή φόρμα.



Δύο σύντομες καταθέσεις από τη συμμετοχή του στον πόλεμο, που στέκονται, σεμνά αλλά επάξια, δίπλα στο «Πλατύ ποτάμι» του Γιάννη Μπεράτη, γιατί, όπως κι εκεί, η αμεσότητα και η λιτότητα, ο προσωπικός τόνος και ο λυρισμός των πραγμάτων περιγράφουν και τονίζουν το μέτρο της λογοτεχνίας και, ταυτόχρονα, εκθέτουν τη φλυαρία, τον αδέξιο «αναγωγισμό» και τους παντοειδείς «χειρισμούς» τόσων χιλιάδων λογοτεχνικών σελίδων που μιλούν για τη δεκαετία του 1940, επικαλούμενες, με απίθανους τρόπους, την ιδιότητα του «χρονικού»...



Ίσως αυτός να είναι ο λόγος που ο Καββαδίας, μαζί με τον Μπεράτη, μαζί ακόμη με τον Όμηρο Πέλλα, αντιμετωπίστηκαν τόσο μικρόψυχα από την καθεστωτική λογοτεχνική κριτική...



*Το μικρό αυτό βιβλίο του Νίκου Καββαδία κυκλοφορεί από τις εκδόσεις «Άγρα».



*Το Κούδεσι είναι χωριό της Χειμάρας. Εκεί γεννήθηκε, πριν είκοσι χρόνια, ο Σωτήρης Νίνης...




ΚΩΣΤΑΣ ΒΟΥΛΓΑΡΗΣ

 



Αμφιλεγόμενη αποχή



Tου Σταυρου Τζιμα




Για την Αλβανία, η απογραφή του πληθυσμού, που διενεργείται από τις αρχές του μήνα και ολοκληρώνεται την Κυριακή ήταν μια δοκιμασία στην ανηφορική διαδρομή της προς την Ευρωπαϊκή Ενωση. Μολονότι απομένουν δύο μέρες για την ολοκλήρωσή της, η διαδικασία αμφισβητείται ήδη. Πολλοί, και όχι μόνο οι Ελληνες μειονοτικοί που αποτελούν τη μεγαλύτερη και πλέον συμπαγή εθνοτική ομάδα, μιλούν για παρωδία. Ο τρόπος διεξαγωγής της παρομοιάζεται, υπαινικτικά, «με τις αλβανικές εκλογές», όπου, με κραυγαλέο παράδειγμα τον Δήμο Τιράνων, παγίως σημειώνονται άνωθεν απροκάλυπτες επεμβάσεις για την αλλοίωση αποτελεσμάτων.



Η αλβανική κυβέρνηση τήρησε σε γενικές γραμμές τα ευρωπαϊκά στάνταρ, συμπεριλαμβάνοντας αρχικά στο ερωτηματολόγιο προαιρετική δήλωση εθνικότητας και θρησκεύματος. Δεν μπορούσε, εξάλλου, να πράξει διαφορετικά, αφού βρισκόταν υπό το βλέμμα των Bρυξελλών και των άλλων διεθνών οργανισμών. Φαίνεται, ωστόσο, ότι υπέκυψε στις πιέσεις ισχυρών ακραίων εθνικιστικών κύκλων, των Αλβανοτσάμηδων πρωτοστατούντων, και την ύστατη ώρα τροποποίησε τον νόμο, ακυρώνοντας στην πράξη το ερώτημα περί εθνικότητας. Ο φόβος ότι η απογραφή μπορεί να εμφανίσει έναν αριθμό Ελλήνων πολλαπλάσιο εκείνου των 58.728 που είχε δηλωθεί στην απογραφή του κομουνιστικού καθεστώτος το 1989, η οποία καταγράφηκε στη συνείδηση της μειονότητας ως «στατιστική γενοκτονία», υπερίσχυσε. Ενα ανεπιθύμητο αποτέλεσμα, με αυξημένη, δηλαδή, πληθυσμιακά την ομογένεια θα άλλαζε τον εθνοτικό χάρτη σε μια χώρα που κατατρύχεται από το σύνδρομο της εχθρικής περικύκλωσης - πρωτίστως της ελληνικής επιβουλής.



Με βάση την τροποποίηση, ο αυτοπροσδιορισμός ενός πολίτη στην τωρινή απογραφή θα διασταυρωθεί στη συνέχεια με παλαιότερα στοιχεία του στο ληξιαρχείο και αν σε αυτά εμφανίζεται με διαφορετική εθνικότητα τότε θα του επιβληθεί πρόστιμο χιλίων δολαρίων για ψευδή στοιχεία! Με τον τρόπο αυτό όμως, ως Ελληνες θα καταχωρισθούν μόνον όσοι είναι εγγεγραμμένοι στα ληξιαρχεία των ενενήντα εννιά χωριών του Νότου, που από την εποχή του Χότζα αναγνωρίζονται ως μειονοτικές ζώνες. Αν για παράδειγμα ένας κάτοικος της Χειμάρρας ή της Κορυτσάς, προπυργίων της ομογένειας, που το κομμουνιστικό καθεστώς άφησε εκτός μειονοτικών ζωνών, αυτοπροσδιοριστεί ως Ελληνας, όχι μόνο δεν θα καταχωρισθεί ως τέτοιος αλλά θα πληρώσει και ένα γερό ποσό για τιμωρία! Για να αποφύγει την παγίδα της τεχνητής της συρρίκνωσης, η οργανωμένη ελληνική μειονότητα αποφάσισε να απόσχει και μάλιστα ανακοίνωσε ότι θα οργανώσει δική της απογραφή την ερχόμενη άνοιξη. Μια μερίδα της, ωστόσο, προσήλθε στη διαδικασία, μεταδίδοντας εικόνα διχασμού. Επιπλέον, η ορθότητα της απόφασης περί αποχής συζητείται, καθώς υπάρχει ο κίνδυνος δημογραφικών τετελεσμένων σε σχέση με την πραγματική αριθμητική δύναμη του ελληνισμού της Αλβανίας.

http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_columns_2_28/10/2011_460782





Πέμπτη 27 Οκτωβρίου 2011

Ο ΚΛΑΣΣΙΚΟΣ Ο ΜΑΛΑΚΑΣ Ο ΒΟΡΕΙΟΗΠΕΙΡΩΤΗΣ

Ζει ανάμεσα μας.
Οταν βρίκσεται σε οικείο περιβάλλον διατυμπανίζει τη σπουδαία καταγωγή του, το αντίθετο πράτει όταν το περιβάλλον δεν είναι και τόσο φιλικό. "Η καταγωγή μου είναι απο ένα χωριό κοντα στα Γιάννενα" και χάνει το έδαφος κάτω απο τα πόδια του όταν και ο συνομίλητης του αποκαλύπτει πως είναι και αυτός από τα Γιάννενα. Πρόσφατα γνώρισα ένα τύπο πιο ψαγμένο ακόμα, φαίνεται την είχε πατήσει με τα Γιάννενα οπότε έλεγε σε όλους πως είναι από την Ικαρία.
Του χρωστάει όλη η ανθρωπότητα, και βεβαίως ούτε να το συζητάμε για τη "Μάνα Ελλάς". 
Νιώθει να τον κυνηγάν όλες οι φυλές του κόσμου. Στην Αλβανία τον κυνηγούσαν οι αλβανοί, στην Ελλάδα τον κυνηγάν οι προδότες πολιτικοί. Δε χάνει, όμως, ευκαιρεία να πλησιάσει ακόμα και τον πιο ασήμαντο πολιτικό. Μόλις λήφθηκε η απόφαση για απόδοση υπηκοοτητας έτρεξε στο πολιτικά γραφεία για να τους υπενθυμίσει ποσο μεγάλο σόι έχει.
Τους συμπατριωτες του πολιτικους τους θεωρεί πουλημενους στους αλβανους, όλους χωρις καμια εξαιρεση.  Δεν πιστευει στους συλλογους, γιατι αυτους τους νοιαζει μονο να τρωνε λεφτά. Ετοιμαζεται να ιδρυσει δικό του σύλλογο, αν δεν το εχει ηδη κανει. Ειναι ομως παντα πρωτος σε καθε γλεντι, έχει το κινητό του Καλκάνη  και ειναι  φιλος στο facebook με τον Αλευρωντα.
Δουλευει σκληρα και εχει κανει προκοπη, θεωρει ομως τα ενσημα πεταμενα λεφτα. Τα χει βρει με τον εργοδοτη και μοιραζονται το ενσημο στη μεση. Η γυναικα δουλεύει στα σπίτια αλλα ουτε λογος για αυτασφάλιση. Ο ΟΓΑ να ειναι καλα, και αν δε δωσουν στη γυναικα συνταξη, παιρνουμε και ενα διαζυγιο.
Κατεβαινει σε πορείες και αναθεματιζει όλους τους άλλους που δεν πανε. Τα κανάλια τα θεωρεί πουλημένα (δεν ξέρει σε ποιον αλλα απλως τα θεωρει πουλημενα) που δεν προβάλουν τις τεράστιες συγκνετρώσεις των 500 ατομων. Αγριεύει μαλιστα και απελεί πως την επόμενη φορα θα καλέσει το CNN TURK για να καταγγείλει τις αδικίες που γίνονται εις βαρος του.

Κυριακή 23 Οκτωβρίου 2011

Fashion victim

Η φωτογραφία προέρχεται απ'τη "σεμνή αλλά συγκινητική τελετή με γεύμα" που διοργάνωσε η Ομονοια Κορυτσάς για να αποχεραιτήσει τον Πρόξενο Οικονόμου. Χάρη στην παρατηρητικότητα ενός αναγνώστη του blog βορειοηπειρώτης διαπιστώσαμε πως ο πρώην Πρόξενος έδωσε το παρόν φορώντας "τούτα". Δε συναύδει βέβαια με την ιδιότητα του αλλά και με τη φύση της εκδήλωσης μια τέτοιου είδους αμφίεση, αλλα μπορεί ο άνθρωπος να αισθανόταν έτσι πιο άνετα.
Ο Προξενος ομως συνδυάζει τη φόρμα με σκαρπίνι...
Δύο είναι τα τινά: Ή ο Πρόξενος ειναι ντιπ για ντιπ μπουρτζόβλαχος ή μπορεί να σκέφτηκε θα με βγάλουν οι βλάχοι για φαγητό ας φορέσω ότι βρω μπροστά μου, ποιος θα το καταλάβει.
Και βεβαια έτσι όπως τον κόβω, στη τζεπη του μπουφάν πρέπει να έχει σε αλουμινόχαρτο ότι παϊδάκια περίσσεψαν.